Coretan PERTAMA---> CHEST




Assalamuaalaikum & Salam Sejahtera,
Ini wardah pertama yang mampu aku coretkan dari segi perkongsian pengalaman, penceritaan & sedikit rumusan dari diri yang daif.

Gambar-gambar diatas semua waktu Program Family Day CHEST.. Waktu tue aku pegang Exco Ekonomi & Keusahawan CHEST sesi 2005/2006. Aku br 1st year... Masih kurang pengalaman dalam pengurusan, kepetahan bercakap pun masih kurang. Banyak pengalaman yang lepas kadang menghantui aku untuk lebih aktif. Tapi sampai bila harus pandang ke belakang?

CHEST sblm tue dipimpin oleh Saudara Najib Razali, Menamatkan sesi bersama CHEST untuk berjuang lebih ke depan. Menjadi calon "favourite" MPP... Akhirnya menang dgn undi tertinggi. Tapi aku xnk ciiter pasal tue. Nanti dia makin bongkak. Hahaha.. Dia ada agi menyemak kt UMP... Extend..ups.. Sambung Master la.. Jangan marah..

Najib adalah salah seorg yg memberi ruang & galakkan utk aku aktif. So aku try bertanding sbg MT CHEST. Ya..ada senior kata..kamu masih budak...bg peluang kt senior.. Bg aku..umur pun kayu ukur, klu kita leh perform..kenapa perlu amik yg lebih tua?hahaha..ayat jahat. Profesional ar senior..

Sepanjang setahun bersama CHEST, aku dpt byk pengalaman.. bimbing dr Bashori (ex-pres), rakan2 MT lain.. semuanya byk membantu..(scene gaduh ngan mamat india..aku lupa dh nama..) sori bro...tp time tue aku nmpk la.. org yg tdk berminat dgn society, tdk komited, sentiasa mencari alasan utk membela diri. Tapi mcm rakan2 lain yg lebih komited dgn kerja, semua sanggup berkorban. Ada yang melihat CHEST sekadar persatuan biasa. Tp bg kepimpinan, ia bukan suatu yang mudah. Hanya yg merasai akan faham.

Aku explain skit ttg pic kt atas..
Sedar atau tdk..ada dantara mereka yg menjadi MPP, menjadi penyambung generasi CHEST. Semuanya bermula dr langkah yang kecil. Saya tdk minta anda trus menjadi presiden..timb press atau jwtn tggi. Manfaatkn masa yg ada di UMP utk melatih diri kita.

Apa yang kita peroleh dr prog? Penat? Seronok? Kita sebenarnya melatih diri kita utk hidup dlm masyarakat yg profesional. yang melihat sesuatu dr perspektif berbeza. Itulah antar added value yang kita ada.

PM zul (dekan FKKSA) slalu ckp kt kami, "Apa yang ada pada kamu yg tiada pada org lain? kenapa industri perlu pilih kamu"

Anda ada jawapan?
1. Sbb pointer kita tggi?---> bley compete dgn Universiti Mega?
2. Sbb kita amik engineering? Brapa byk chemical engineer yg graduate dlm 1thn?

Apa yang kita ada?
UMP slalu tekan "softskills"...

but how to complete this skills?
from reading?

the answer is NO.

Untuk merubah...
Untuk Berjaya..
Bermula hari ini..
Bermula dr Tahun pertama ijazah..
Bukan tunggu Tahun akhir..
br nk melibatkn diri..
baru nk kumpul sijil..
Baru nk naikkan pointer..
baru nk praktis bercakap..

Kita selalu memendang remeh pada perkara yang kita tdk suka, Padahal ia banyak membawa kebaikan pada kita.

"bukan semua kebiasaan itu betul... Kadang2 yang luar biasa itu lebih membawa manfaat..."

Aku akan explain detail byk benda lagi..
Ini baru mukaddimah..

Sekian...

Shaiful suliman,
Mantan exco ekonomi & keusahawan CHEST 2005/06
Uni. Malaysia Pahang

posted under |

No comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home

About Me

My photo
Vice President of UMP Student Representative Council (2006-2007) Financial Controller of Students’ Representative Council Beijing Educational Smart Tour 2007 (SRC-BEST ’07) Participate in UMP Research and Innovation Competition 2008 University Debater in Royal Debate Bahasa Melayu Competition throughout Malaysia University [2005&2007] Director of Registration & Special Task of Matriculation Chemical Engineering Seminar (MATRESS ’06) Director of Business & Entrepreneurship Chemical Engineering Society (CHEST) (2005-2006) Deputy Director of Independent Day Celebration 2007 Member of The Institution of Engineer Malaysia (IEM) 1st runner up in UMP Debate Competition (2007)

Followers

Followers


Recent Comments