Kenali impianku maka kenali impianmu

Bila kita dilahirkan sewaktu kecil, kita tidak tahu apa impian kita...
Bila meningkat dewasa, keadaan sekitar menpengaruhi kehidupan kita,
Bila disekolah guru bertanya apa impian kamu shaiful? Saya nk jadi Penyanyi, Doktor & jurutera....
Bila meningkat dewasa, impian kita mula berubah...
Kenapa ini berlaku?

1. Apabila meningkat dewasa, kita mula berfikir secara komplikated, belum melakukan sesuatu pun kita sudah ketahui bahawa kita tidak mampu lakukan. Kalau dulu waktu kecil kita akan pastikan ayah & ibu memenuhi segala kehendak kita. Apa yang pasti kita nak apa yang kita nak. Betul?

2. Dalam proses meningkat dewasa, kita lebih cenderung melakukan sesuatu mengikut minat kita, apa yang kita tidak sukai pastinya jauh sekali kita akan utamakan. Hasilnya kita sudah jauh dari impian kita waktu kecil.

3. Jika dahulu sewaktu kecil, kita impikan kereta mewah, rumah mewah, isteri mewah..hehehe...tapi bila kita dewasa, kita sedar bahawa kita tidak mampu milik semua itu kerana kita tidak punyai kebebasan kewangan.

Apa yang aku impikan?
1. Kebebasan Kewangan
2. Kebebasan Masa
3. Kebebasan dalam kehidupan mengikut corak tersendiri selagi tidak melampaui batasan agama.

Kebebasan Kewangan? Pentingkah ia?

Apakah makna sebenar kebebasan kewangan? punyai banyak wang?bebas berbelanja?

Situasai pertama

Abu bekerja sebagai engineer yang menpunyai pendapatan rm3000 sebulan. Beliau masih belum berkahwin. Duit gaji beliau digunakan untuk membayar hutang kepada bank. Setelah ditolak duit rumah,kereta, aksesori, perbelanjaan, duit simpanan untuk ayah & mak dikampung, baki gaji belia hanyalah rm500. Adakah ini dipanggil kebebasan kewangan?

Situasi kedua

Syarif merupakan seorang usahawan yang berjaya dalam perniagaannya, walaupun masih berumur 25 tahun, beliau sangat bijak dalam merancang & menguruskan perniagaannya. Hasilnya beliau memperolehi pendapatan bersih 30k sebulan. Setelah ditolak segala perbelanjaannya, beliau masih menpunyai baki gaji sekitar 23k. Beliau tidak melihat duit sebagai perkara utama dalam kehidupan, prinsip beliau, "Aku akan menguruskan duit & bukan duit menguruskan aku".

Situasi ketiga

Ahmad bekerja sebagai seorang guru disekolah rendah dan memperolehi perndapatan sekitar rm1800 sebulan. Belia hidup dalam keadaan sederhana dan sering mengatakan bahawa duit bukan segalanya. Asalkan hati cukup bahagia. Setelah 3 bulan menjadi guru, ibunya jatuh sakit dan memerlukan duit sebanyak 20k untuk menjalani perubatan. Jika gagal menjalani perubatan ibunya tidak dapat diselamatkan. Akhirnya ahmad sedar bahawa kehidupan memerlukan duit.

Dalam ketiga-tiga situasi diatas, yang mana punyai kebebasan kewangan? Adakah ia penting?TIDAK. Sebenarnya ia SANGAT PENTING!! Pastikan anda punyai kebebasan kewangan untuk lebih bebas.

Next?,....to be continue..ngantuk nie...

posted under |

No comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home

About Me

My photo
Vice President of UMP Student Representative Council (2006-2007) Financial Controller of Students’ Representative Council Beijing Educational Smart Tour 2007 (SRC-BEST ’07) Participate in UMP Research and Innovation Competition 2008 University Debater in Royal Debate Bahasa Melayu Competition throughout Malaysia University [2005&2007] Director of Registration & Special Task of Matriculation Chemical Engineering Seminar (MATRESS ’06) Director of Business & Entrepreneurship Chemical Engineering Society (CHEST) (2005-2006) Deputy Director of Independent Day Celebration 2007 Member of The Institution of Engineer Malaysia (IEM) 1st runner up in UMP Debate Competition (2007)

Followers

Followers


Recent Comments